Türk gıda ihracatçılarından Çin mesaisi

Uzakdoğu ülkelerine yönelik tarım ürünleri ihracatının önündeki engeller bir bir kalkıyor. 54 firma Çin'e süt ve süt ürünleri ihracatını yapabilecek. Pandemi sürecinde bu önemli gelişmeyle birlikte Türkiye-Çin hattındaki ticaret yeni bir ivme kazandı. Uzakdoğu'da elini kuvvetlendiren Türk gıda ihracatçıları Çin pazarında daha da güçlenmek istiyor.

2020-05-30 15:26:51 ekonomi
Türk gıda ihracatçılarından Çin mesaisi

Ticaret Bakanlığı işbirliğinde ve Guanco Ticaret Ataşeliği’nin koordinasyonunda Guangdong Gıda İthalatçıları Birliği Başkanı Wolfgang Qi, Guangzhou Ticaret Ataşesi Serdar Afşar, Pekin Ticaret Başmüşaviri Hakan Kızartıcı, Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Birol Celep, Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı Hayrettin Uçak, Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Başkanı Bedri Girit, tarım ve gıda sektöründe faaliyet gösteren İhracatçı Birlikleri Yönetim Kurulu Üyelerinin katılımıyla düzenlenen webinarda Çin pazarı ve iki ülke ihracatındaki gelişmeler, farklı ürünlerin bu büyük pazarda taşıdığı potansiyel konuşuldu.

ABD menşeli ürünlere Çin’in uyguladığı gümrük vergileri önemli

Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Birol Celep, Çin’in 2018 yılından bu yana Ege İhracatçılar Birliği olarak başlıca hedef pazar olduğunu, bu ülkeye yönelik birçok heyet ve fuar katılımı çalışmalarının koronavirüs öncesi dönemde farklı sektörler için yapıldığını söyledi.

“Maalesef içinde bulunduğumuz şartlar nedeniyle bu çalışmalara ara vermek durumunda kaldık. Çin, 1.4 milyarı aşan ve gelir düzeyi giderek artan nüfusu, yıllık 700 milyar dolara ulaşan gıda tüketimi ve 2018 yılı itibariyle 118 milyar dolara ulaşan gıda ithalatı ile bizim için çok önemli bir hedef pazar konumunda. ABD ile Çin arasında devam eden ticari müzakereler sonucunda ABD ile Çin pazarında rekabet ettiğimiz kiraz gibi ABD menşeli ürünlere Çin’in uyguladığı gümrük vergileri bizi yakından ilgilendiriyor. Diğer yandan, çok geniş bir coğrafyaya, farklı gelişmişlik seviyelerine ve damak zevklerine sahip coğrafi ve beşeri bölgelere sahip olan Çin pazarına ürün bazında doğru, hedef odaklı, etkili ve en az maliyetle giriş ve tanıtım-pazarlama çalışmaları yürütülmesi her tarım-gıda sektörümüz için önem taşıyor.”

Avrupa’yı doyuran Türkiye dünyayı doyurabilir

Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı Hayrettin Uçak, ürünlerin tazeliğine çok önem verildiğini, bu anlamda Türkiye’nin ürün çeşitliliğiyle şansının büyük olduğunu, Çin pazarına her ürünün gönderilemediğini açıkladı.

“Kiraz ihracatı ile ilgili müzakere ve teknik çalışmalar 2018’da sonuçlandı ve ihracatımız başladı. Diğer taze meyve-sebzelerin ihracatı için iki ülke bakanlıkları arasında müzakere ve çalışmalar devam ediyor. Pekin ve Guangzhou Ticaret Müşavirliklerimizin katkı ve destekleri ile alternatif pazara giriş yöntem ve metotları konusundaki arayışlarımız devam ediyor. Amacımız, önümüzde yeni normalleşme döneminde ortaya çıkacak olan ve giderek artmasını beklediğimiz global gıda talebi ortamında bugün için en büyük pazarımız olan Avrupa Birliği ülkelerine ilave olarak Çin gibi alternatif pazarlara yeni bir bakış açısı ve farklı yöntemlerle girmenin yolunu bularak ihracat hacmimizi daha katma değerli ürünlerle artırmak. “Avrupa’yı doyuran ülke” olmaktan çıkıp, ülkemizin sahip olduğu Allah vergisi avantajlardan faydalanarak sahip olduğumuz potansiyeli harekete geçirerek dünyayı doyurma iddiasına sahip bir ülke konumuna sahip olmak.”

1,5 milyar nüfuslu Çin pazarı Türk sütçüsüne can suyu olacak

Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Başkanı Bedri Girit, “Geçen hafta Çin Halk Cumhuriyeti Gümrükler Genel İdaresi tarafından yapılan açıklamayla Türkiye'den Çin’e süt ve süt ürünleri ihraç edebilmek üzere 54 firmaya onay verildi. Bu kapsamda ürün portföyümüz genişliyor. 1,5 milyar nüfuslu Çin pazarı Türk sütçüsüne can suyu olacak. Kanatlı ürünleri için de gelişme beklentisi içindeyiz. Daha birçok ürün grubunun Çin’e ihracatı için çalışmalar devam ediyor ve kat edilecek daha çok yol var. İlk toplantımızı Guangzhou Merkezli Çin İthal Gıda Ürünleri Derneği ile internet ortamında yaptığımız toplantı ile başladık. Önümüzdeki günlerde Çin’deki farklı kuruluşlarla görüşmelerimiz devam edecek.” dedi.

Çin’de gıda ithalatı yüzde 15’lik artışta

Çin pazarındaki son durum ve ülkedeki ihracat potansiyeli, online B2B e-ticaret platformu formatında düzenlenecek Food2China Fuarı’yla ilgili sunum yapan Guangdong Gıda İthalatçıları Birliği Başkanı Wolfgang Qi şunları söyledi:

“Gıda İthalatçıları Birliği’ne kayıtlı 400 üye, 5 binin üzerinde yurtdışı tedarikçi, 100 bin Çinli ithalatçı/distribütör var. Diğer ülkelerle ilişkilerimizi Guangzhou’daki gibi uluslararası gıda fuarlarıyla, ticaretimizi geliştiren organizasyonlarla kuvvetlendiriyoruz. Ülkemizde gıda ithalatı yıllık ortalama yüzde 15’lik artış gösterdi. En çok ithalat yapılan ürünlerin arasında süt ürünleri, içecekler, atıştırmalıklar ve meyveler yer alıyor. Kiraz, durian meyvesi, muz, sofralık üzüm ve portakal en çok ithal edilen taze meyveler. Meyve sebzede dondurulmuş ürünlerden daha çok taze ürünler talep görüyor. 1,5 milyarlık nüfus ayrı damak tatlarına sahip. Ülkenin doğusu tatlı ürünleri tercih ederken, batısı daha baharatlı ürünleri seçebiliyor. Gıda lojistik merkezleri firmalara hitap edebilir.”

E-ticaret vurgusu

Wolfgang Qi, Türk gıda ithalatçılarına “Pazar ve ürün analizi yapılarak derinlemesine araştırma yapılmalı ve pazar iyice anlaşılmalı.” tavsiyesinde bulunarak şöyle devam etti:

“E-ticaret hızla gelişiyor ve online satışlar çok revaçta. Ürünlerinizi çok sergilemeli, sanal ortamda görünür olmalı ve web sitesi kullanmalısınız. Zamanınızı bekleyerek kaybetmeyin. Pazara giriş stratejiniz B2B online ve offline kombinasyonu olmalı. Çin pazarına girmek için Food2China’nın B2B e-ticaret platformu iyi bir alternatif. Çin’de markaların mutlaka kaydedilmesi gerekiyor. Fikri mülkiyet haklarını koruyarak markaları kaydedebilir daha sonra Çinli şirketlerle paylaşabilirsiniz. Çin pazarına girdikten sonra marka tanıtımı B2C ve sosyal medya aracılığıyla yapılabilir.”

Türk gıda ihracatçıları ve Çinli firmalar online platformda buluşuyor

Tanıtım faaliyetlerinde online sisteme geçtiklerinden bahseden Wolfgang Qi, Food2China Fuarı’nda 24-26 Eylül’de "online B2B" programıyla yurt içi ve yurt dışından satın almacıların katılımcı firmalarla buluşacağını sözlerine ekledi.

“Fuarda 900’ün üzerinde marka ve şirket yer alırken, 35 bin civarında da ziyaretçi bekleniyor. Tek noktadan tanıtım ve pazarlamanın yapılabileceği Food2China.com, offline ve online perakendeyi birleştiren O2O (Offline 2 Online) platformu olacak. 30’dan fazla ülke ve bölgeden katılım sağlanacak. Bunların arasında Rusya, Tayland, Hindistan, Kore, İngiltere, Almanya, Filipinler, İtalya, Japonya, Polonya, Kanada, Avusturya, İspanya gibi ülkeler yer alıyor. Dergi, Wechat, Micro Blog, Facebook, LinkedIn, Food2China.com vb. gibi yerlerde aktif bir süreç izleyerek çok kanallı bir pazarlama stratejisi belirledik.”

Puan Durumu
  • TakımlarPO
  • 1 Başakşehir 69 34
  • 2 Trabzonspor 65 34
  • 3 Beşiktaş 62 34
  • 4 Sivasspor 60 34
  • 5 Aytemiz Alanyaspor 57 34
  • 6 Galatasaray 56 34
  • 7 Fenerbahçe 53 34
  • 8 Gaziantep FK 46 34
  • 9 Antalyaspor 45 34
  • 10 Kasımpaşa 43 34
  • 11 Göztepe 42 34
  • 12 Gençlerbirliği 36 34
  • 13 Atiker Konyaspor 36 34
  • 14 Yukatel Denizlispor 35 34
  • 15 Çaykur Rizespor 35 34
  • 16 Evkur Yeni Malatyaspor 32 34
  • 17 MKE Ankaragücü 32 34
  • 18 Kayserispor 32 34
  • Detaylı puan durumu için tıklayın
  • TakımlarPO
  • 1 Hatayspor 66 34
  • 2 BB Erzurumspor 62 34
  • 3 Adana Demirspor 61 34
  • 4 Akhisar Belediyespor 57 34
  • 5 Fatih Karagümrük 56 34
  • 6 Bursaspor 56 34
  • 7 Altay İzmir 54 34
  • 8 Keçiörengüçü 50 34
  • 9 Menemenspor 44 34
  • 10 Giresunspor 44 34
  • 11 Ümraniyespor 44 34
  • 12 Istanbulspor 40 34
  • 13 Balıkesirspor 38 34
  • 14 Altınordu 37 34
  • 15 Boluspor 33 34
  • 16 Osmanlıspor 30 34
  • 17 Adanaspor 21 34
  • 18 Eskişehirspor 12 34
  • Detaylı puan durumu için tıklayın
  • TakımlarPO
  • 1 Liverpool 99 38
  • 2 Manchester City 81 38
  • 3 Manchester United 66 38
  • 4 Chelsea 66 38
  • 5 Leicester City 62 38
  • 6 Tottenham Hotspur 59 38
  • 7 Wolverhampton Wanderers 59 38
  • 8 Arsenal 56 38
  • 9 Sheffield United 54 38
  • 10 Burnley 54 38
  • 11 Southampton 52 38
  • 12 Everton 49 38
  • 13 Newcastle United 44 38
  • 14 Crystal Palace 43 38
  • 15 Brighton & Hove Albion 41 38
  • 16 West Ham United 39 38
  • 17 Aston Villa 35 38
  • 18 Bournemouth 34 38
  • 19 Watford 34 38
  • 20 Norwich City 21 38
  • Detaylı puan durumu için tıklayın
  • TakımlarPO
  • 1 Real Madrid 87 38
  • 2 FC Barcelona 82 38
  • 3 Atlético Madrid 70 38
  • 4 Sevilla FC 70 38
  • 5 Villarreal CF 60 38
  • 6 Real Sociedad 56 38
  • 7 Granada CF 56 38
  • 8 Getafe CF 54 38
  • 9 Valencia CF 53 38
  • 10 CA Osasuna 52 38
  • 11 Athletic Club 51 38
  • 12 Levante UD 49 38
  • 13 Real Valladolid 42 38
  • 14 SD Eibar 42 38
  • 15 Real Betis 41 38
  • 16 Deportivo Alavés 39 38
  • 17 RC Celta 37 38
  • 18 CD Leganés 36 38
  • 19 RCD Mallorca 33 38
  • 20 RCD Espanyol 25 38
  • Detaylı puan durumu için tıklayın